Recenze - CD Ohrožený druh

Nejnovější počin jednoho z čekých textařských klasiků pana Horáčka, mě opravdu velmi mile překvapil. Album se stalo událostí loňské sezóny a zároveň získalo prestižní hudební ceny – Deska roku, Album roku 2008 v rámci udílení hudebních cen Anděl 2008.

Horáček si ke zhudebnění svých textů přizval pestrou tvůrčí společnost: Petra Hapku a Paolo Conteho, Jardu Svobodu z Trabandu a Tanitu Tikaram, Hanu Robinson, Ivana Hlase, pány ze skupiny Čechomor, či Milana Vyskočka. Ovšem i výběr zpěvaček byl plný překvapení, tutéž píseň nazpívalo až sedm různých zpěvaček, až pak probíhal finální výběr interpretek.

Kupodivu Horáček nezvolil žádné známé hvězdy, ale zpěvačky vystupující spíš na klubové scéně. Projektu se tedy zůčastila celá škála českých a slovenských žen i dívek – Naďa Válová, Natálie Kocábová, Hana Robinson, Lenka Nová, Szidi Tóbias, Tereza Nekudová, Věra Nerušilová... a dokonale zde využily své neohrané, mnohdy mírně nakřáplé hlasy. Všechny písně mají pevné základy ve starém dobrém šansonu, ovšem rozhodně nejsou klasicky laděné. Skoro každou píseň si vzala na paškál jiná zpěvačka i jiná nápaditá aranž, která každé písni přiřkla zcela jinou náladu i rytmus. Některé zní až rockově, jiné jakoby doprovázel celý symfonický orchestr, cimbálovka, lechtichá salsa, či stojí pouze na hlasu dámy, která vzala danou píseň pod svá ochranná křídla a vynesla jí tím až do nebe. Na albu najdeme nejen krutě veselé songy (Tramtárie), sladkobolné (Ohrožený druh), rozverně oslavné (Bellisimo), drsně smutné (Jak se ten chlap na mě dívá), ale např. i modlitbu (V úzkých) či tesknou vzpomínku (Závoj tkaný touhami).
Výsledkem je pásmo jako běh života: v první písni se setkáváme s dívkou sotva klopýtající přes práh dospělosti, zatímco na posledním k nám mluví dáma, která už má opravdu na co vzpomínat.
Toto poměrně nezvyklé album mě nadchlo nejen svým originálním nápadem, ale hlavně i svou hravostí. Nesmím opominout ani vysokou kvalitu profesionálního provedení téměř neznámých tváří a neoposlouchaných hlasů, které vnesly po delší době na českou scénu pro změnu opět jednou něco šťavnatého, svižného a svého. Něco, co nadchne nejen milovníky šansonu, ale hlavně obdivovatele dobré hudby.

P.s.: Na podzim dostane toto album i podobu koncertní. Sedm šansoniérek bude vyprávět své životní příběhy za doprovodu živé kapely. Můžeme se těšit na příjemný večer plný ženského šarmu, který se zhmotní právě skrze hudební styl zvaný šanson.

P.S.S.: Na tento projekt se můžete těšit již brzy naživo v České Lípě, kde vystoupí jako ozvěna festivalu Lipa Musica:
11. 11. 2009 v Jiráskově divadle

Rezervace vstupenek již nyní na: